پایان نامه بررسی رابطه تاب آوری و باور های هوشی با عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس شهر ...
باورهاي افراد، دنیاي آنان را سازمان میدهد و به تجربیاتشان معنا میبخشد. این که چگونه این باورها میتوانند دنیاي روانشناختی مختلفی را در افراد ایجاد کنند و آنها را در موقعیتهاي مشابه به تفکر، احساس و عمل متفاوتی هدایت کنند، موضوع بسیار مهمی است(دوئک، 2011)
باورهای هوشی عوامل جانبی رفتار موفقیت هستند و به وسیله برخی پسایندهای نزدیک تأثیرات پایدارتری رای برای موفقیت اعمال می کنند.(دوئک، 2011)
عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص 70).
عزت نفس یک شاخص بسیاری مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود(جکسون تی و همکاران 2014)
تاب آوری در میان شاخصهایی قرار دارد که به سازگاری و عملکرد بهتر فرد در شرایط موقعیتی منفی کمک می کند (جکسون تی و همکاران 2014) و یکی از عواملی است که پیشنهاد شده در حفظ سلامت روان در مقابله با حوادث نامطلوب از جمله آسیبها نقش به سزایی را ایفا می کند. تاب آوری سازه پیچیدهای است که از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که برخی از پژوهشگران تاب آوری را به عنوان پیامد یک سازه مینگرند و آن را عدم وجود مشکلات روانشناختی در پاسخ به رویدادهای آسیب زا میدانند، دیگران بیشتر روی فرآیند تاب آوری تمرکز دارند که انطباق سریع با رویداد استرس زا را نشان میدهد. دیدگاه سومی نیز تاب آوری را به ویژگیهای شخصیتی فرد ربط میدهد که به خوبی در مقابل رویدادها و فلاکت ها واکنش نشان میدهد (مایستر، ری 2015).
متغير تاب آوری محصول تعامل ويژگيهاي شخصيتي ذاتي با فاكتورهاي محيطي است و در موقعيتهايي كه چندين عامل خطر وجود دارد، پيچيدهتر است و ميتواند آموختني باشد (سید مجید جزایری 1394). تاب آوری نیز در بطن خانواده شکل می گیرد و پرورش می یابد. تجارب کودکی اثرات سازنده در پرورش مهارت تاب آوری دارد (جکسون تی و همکاران 2014).
2_1705417057_65026_11796_1699.zip0.32 MB |
http://filesell.ir/loginform.php?rid=62434&pps=62434